Nemám auto, nemám autobus
Analýza dopravnej chudoby na Slovensku na podporu opatrení Sociálno-klimatického plánu
Sociálno-ekonomické dopady znižovania emisií predstavujú kľúčovú výzvu pri realizácii klimatických politík. Zvýšenie cien palív v dôsledku dekarbonizácie sektora dopravy a budov môže mať nerovnomerné negatívne vplyvy na zraniteľné domácnosti. Európska únia preto zriadila Sociálno-klimatický fond, z ktorého má byť pre Slovensko vyčlenených 1,53 miliardy eur.
Publikácia ponúka index dopravnej chudoby, ktorý identifikuje regióny a jednotlivcov ohrozených dopravnou chudobou. Dôsledky drahších pohonných látok sa budú líšiť vzhľadom na rôzne miery dostupnosti dopravy a sociálno-ekonomické charakteristiky.
Približne 7 % obyvateľov Slovenska žije v oblastiach s vysokým stupňom ohrozenia dopravnou chudobou. V Prešovskom a Banskobystrickom kraji sa jedná o takmer polovicu obcí, pričom najohrozenejšie sú regióny Gemer, Horný Zemplín a sever Šariša.
Na základe indexu štúdia navrhuje a vyčísľuje konkrétne opatrenia zo Sociálno-klimatického fondu na znižovanie dopravnej chudoby. Opatrenia v sektore dopravy by mali cieliť na znižovanie prejavov existujúcich nerovností. Prostriedky je vhodné smerovať primárne do podpory verejnej osobnej, zdieľanej, dopytovej a aktívnej dopravy pre ohrozené skupiny alebo v ohrozených regiónoch. Výsledky štúdie môžu slúžiť ako podklad pre tvorbu Sociálno-klimatického plánu Slovenska.
Analýza dopravnej chudoby na Slovensku na podporu opatrení Sociálno-klimatického plánu
-
analýza (2,71 MB)
-
dátová príloha (705 kB)
-
grafy a tabuľky (2,4 MB)
-
tabuľka opatrení (764 kB)
Pripomienkovacie hárky
-
Ján Mykhalchyk Hradický (192 kB)
-
Marcela Veselková
-
Radovan Slávik (230 kB)